INNOWACJA ORGANIZACYJNA: I MIEDZYPRZEDSZKOLNY TURNIEJ UKLADANIA PUZZLI „ZOSTAN MISTRZEM PUZZLI”
POD HONOROWYM PATRONATEM BURMISTRZA MIASTA HAJNÓWKA

W roku szkolnym 2015/2016 w Przedszkolu nr 2 w Hajnówce opracowana zostala innowacja organizacyjna i wpisana do rejestru innowacji pedagogicznych prowadzonego przez Podlaskiego Kuratora Oswiaty - I MIEDZYPRZEDSZKOLNY TURNIEJ UKLADANIA PUZZLI „ZOSTAN MISTRZEM PUZZLI” POD HONOROWYM PATRONATEM BURMISTRZA MIASTA HAJNÓWKA. Innowacja powstala z inicjatywy Pani dyrektor Iwony Raszkiewicz oraz nauczycielek: Agnieszki Charytonow, Eweliny Wasiluk i Eugenii Kazimiruk i zrealizowana byla w terminie 06.06.2016 - 7.06.2016 roku w oparciu o podstawe prawna: Rozporzadzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 09.04.2002 r. (Dz. U. Nr 56/2002, poz. 506) w sprawie warunków wprowadzenia dzialalnosci innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoly i placówki oraz Ustawe o systemie oswiaty z dnia 07.09.1991 r. (Dz. U. Nr 256/2004, poz. 2572 z pózniejszymi zmianami).
Jej glównym celem byla popularyzacja ukladania puzzli jako ciekawej formy spedzania czasu wolnego u dzieci, rozwijaniu ich kreatywnosci, umiejetnosci manualnych, umyslowych i estetycznych. To równiez integracja srodowiska dzieci i nauczycieli przedszkoli miasta Hajnówka. Dzieki koniecznosci wyszukiwania i dopasowywania elementów dziecko cwiczy sprawnosc manualna dloni, tzw. mala motoryke, rozwija wyobraznie, spostrzegawczosc oraz zdolnosci róznicowania figur. Ponadto, zabawa ta rozwija w dziecku wiare we wlasne mozliwosci oraz umacnia myslenie przyczynowo-skutkowe. Dziecko widzi siebie jako sprawce zmian, które zachodza w wyniku jego przemyslanych dzialan. Puzzle wymagaja od dziecka kontroli bledów, dzieki której dziecko samo osadza, co zrobilo zle i poprawia tak, aby zadanie zostalo wykonane prawidlowo. Poprzez zabawe, puzzlami dziecko uczy sie kontrolowac swoje ruchy zgodnie z wlasna wola, koncentrowac, planowac, cwiczyc umysl, szukac rozwiazan i powtarzac, co niewatpliwie stanowi podstawe kreatywnosci. Turniej adresowany byl do przedszkolaków w wieku 4-5-6 lat. W dwudniowym turnieju uczestniczylo 58 przedszkolaków podzielonych na 2 osobowe druzyny z hajnowskich przedszkoli: Przedszkola Nr 1 w Hajnówce, Przedszkola Nr 2 w Hajnówce, Przedszkola Nr 3 z Oddzialami Integracyjnymi w Hajnówce, Przedszkola Nr 5 z Oddzialami Zlobkowymi w Hajnówce. Trójka bardzo wytrwalych i szybkich druzyn ustalila kolejnosc miejsc w finale. Wszyscy uczestnicy otrzymali nagrody rzeczowe oraz dyplomy.
Organizatorzy: Dyrektor Iwona Raszkiewicz, nauczycielki : Agnieszka Charytonow, Ewelina Wasiluk, Eugenia Kazimiruk 25.06.2016

INNOWACJA ORGANIZACYJNA I EDYCJI FESTIWALU TANCA „PO PROSTU TANCZ” POD HONOROWYM PATRONATEM BURMISTRZA MIASTA HAJNÓWKA (KWIECIEN 2015 r.)


Zgodnie z nowelizacja Rozporzadzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie warunków prowadzenia dzialalnosci innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoly i placówki (Dz.U. z 2002r. nr 56, poz. 506), która weszla w zycie 1 wrzesnia 2011 r.
W Przedszkolu nr 2 w Hajnówce zostala opracowana innowacja I edycji Festiwalu Tanca „ Po prostu tancz” Pod Patronatem Burmistrza Miasta, która miala charakter innowacji organizacyjnej. Zgloszone rozwiazanie zostalo wpisane do rejestru innowacji prowadzonego przez Podlaskiego Kuratora Oswiaty. Inspiracja do stworzenia innowacji bylo kilka czynników. Jednym z nich byla obserwacja umiejetnosci wokalnych i tanecznych wychowanków Przedszkola nr 2 w Hajnówce. Dzieci z duza swoboda wystepowaly w przedszkolnych uroczystosciach, imprezach w ramach promocji placówki w srodowisku, wykazujac zainteresowania w zakresie umiejetnosci wokalnych i tanecznych. Stad pojawil sie pomysl opracowania innowacji pedagogicznej, która jest propozycja rozszerzenia tresci z zakresu edukacji tanecznej. Istotnym czynnikiem uzasadniajacym wprowadzenie innowacji polegajacej na rozwijaniu uzdolnien wychowanków jest fakt wyjscia naprzeciw oczekiwaniom dzieci i ich rodziców. I edycja Festiwalu tanca „Po prostu tancz” Pod Honorowym Patronatem Burmistrza Miasta Hajnówka miala na celu popularyzacje tanca wsród dzieci, integracje srodowisk przedszkolnych; promocje mlodych talentów; rozwijanie ekspresji ruchowej uczestników; poszerzanie idei wszechstronnej edukacji muzycznej poprzez ruch; propagowanie róznorodnych form taneczno-ruchowych; wymiana nowych pomyslów zwiazanych z tancem, choreografia oraz ksztalcenie umiejetnosci tanecznych uczestników. W festiwalu udzial wzielo 107 osób. Uczestnikami byly dzieci z wszystkich przedszkoli hajnowskich oraz Oddzialu Przedszkolnego przy Szkole Podstawowej w Orzeszkowie. Organizatorzy: Dyrektor Iwona Raszkiewicz, Nauczyciele: Mariola Krawczynska, Barbara Kislak, Ewa Horosz 11.10.2015


INNOWACJA PROGRAMOWA: PROGRAM WLASNY ZAPOBIEGANIA WADOM KONCZYN DOLNYCH W WIEKU PRZEDSZKOLNYM PT. „TUPOT MALYCH STÓPEK” (czas trwania pazdziernik 2015r. â?? czerwiec 2016r.)

Tworzac innowacje pedagogiczna pod uwage zostal wziety szybki rozwój wspólczesnej cywilizacji oraz tryb zycia ulegajacy dosc istotnej zmianie, w której nastepuje spadek udzialu ruchu w zyciu codziennym. Wplywa to niekorzystnie na prawidlowy rozwój dziecka powodujac obnizenie sprawnosci, wydolnosci fizycznej i odpornosci organizmu. Konsekwencja tego sa równiez odchylenia od prawidlowej postawy ciala. U dzieci pojawiaja sie wady postawy i deformacje stóp. Podstawowym wskaznikiem rozwoju i zdrowia jest ruch. Zapewnienie dziecku odpowiedniej ilosci wszechstronnego ruchu jest dzialaniem na rzecz szeroko rozumianego zdrowia dziecka: fizycznego, psychicznego i spolecznego. Opieka zdrowotna nad dziecmi to wspólna troska wielu osób. Glównie rodziców nastepnie opiekunów, nauczycieli w przedszkolu oraz lekarzy róznych specjalnosci. Jesli lekarz rozpozna wade u dziecka i ustali plan postepowania korekcyjnego, nalezy stworzyc odpowiednie warunki, dobór i przebieg cwiczen oraz zaangazowac rodziców wraz z dziecmi do przestrzegania danych zalecen.
Gimnastyka korekcyjna glównie kierowana jest do dzieci z wadami postawy niewymagajacymi postepowania rehabilitacyjnego. Postepowanie wyrównawczo â?? korekcyjne ma na celu zahamowanie i likwidacje wady, a tym samym przywrócenie prawidlowej postawy ciala. Korekcja istniejacych wad u dziecka jest procesem dlugotrwalym i moze trwac kilka lat, musi byc przemyslana i konsekwentnie stosowana, aby dala oczekiwane rezultaty. Wady niekorygowane nasilaja sie w miare dorastania dziecka, moga nawet doprowadzic do trwalych znieksztalcen i w konsekwencji do kalectwa.
Program skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym, u których wady postawy sa wynikiem slabego miesnia lub nieprawidlowego nawyku utrzymania postawy ciala lub obuwia. Najczestszymi wadami stóp sa stopy plaskie i koslawe. Wadom tym towarzyszy zazwyczaj koslawosc kolan.
Innowacja ma na celu zahamowanie i likwidacje wad w obrebie konczyn dolnych, a tym samym przywrócenie prawidlowej postawy ciala. Zarówno w wychowaniu fizycznym jak i gimnastyce korekcyjnej nadrzednym celem jest wspomaganie harmonijnego rozwoju dziecka, w szczególnosci ksztaltowanie umiejetnosci ruchowych oraz korygowanie powstalych wad. Podstawowym celem proponowanych zabaw i cwiczen jest przeciwdzialanie powstawaniu oraz poglebianiu sie wybranych wad w odcinku konczyn dolnych. Zgloszone rozwiazanie zostalo wpisane do rejestru innowacji prowadzonego przez Podlaskiego Kuratora Oswiaty w Bialymstoku. Zgodnie z nowelizacja Rozporzadzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie warunków prowadzenia dzialalnosci innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoly i placówki (Dz.U. z 2002r. nr 56, poz. 506), która weszla w zycie 1 wrzesnia 2011 r. Organizatorzy: Mariola Krawczynska, Bozena Janicka 15.10.2015